چگونه قبل و بعد از آتش سوزی از خانه خود محافظت کنیم؟ 0848494949

یکی از سوالات مهمی که باید پاسخ آن را بدانید این است: چگونه قبل و بعد از آتش سوزی از خانه خود محافظت کنیم؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم. این مقاله بیشتر در مورد خانه های ویلایی است که در مناطق مستعد آتش سوزی و جنگلی قرار دارند. اما حاوی نکات بسیار مهمی است که می تواند در کمپ ها و مسافرت ها، جان شما را نجات دهد.

کشورهای غربی تا حد بسیار زیادی در معرض خطر آتش سوزی در جنگل هستند. در این مناطق، دمای بالای هوا و خشک بودن اقلیمی، زمینه گسترش آتش سوزی‌ را فراهم می‌کنند. تابستان هرسال مساحت زیادی از سطح زمین، طعمه حریق ناشی از این موارد می‌شود. طی بیست سال اخیر، به‌طور میانگین ۷۰۶۰۰ آتش سوزی جنگلی در سال رخ می‌دهد که می‌توان گفت ۷ میلیون هکتار زمین را در خود فرو می‌برد و می‌سوزاند.

اغلب کالیفرنیا را یکی از گرم و خشک‌ترین ایالت‌های آمریکا معرفی می‌کنند که مدام در معرض خطر آتش سوزی قرار دارد. در سال ۲۰۲۰، حدود ۹۶۳۹ آتش سوزی در این ایالت رخ داد که بر اثر آن ۴ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۵۹ هکتار از اراضی کالیفرنیا را سوزاند. متاسفانه باید این نکته را نیز ذکر کرد که آتش سوزی در سراسر کالیفرنیا هر ساله زودتر از سال گذشته آغاز می‌شود.

در ایالت‌های غربی خشکسالی بسیار رایج است و همین مساله، اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از آتش سوزی را به امر مهمی تبدیل می‌کند. هوای خشک و حرارت بسیار بالای هوا در این ایالت‌ها، این قابلیت را دارند که یک اتفاق ناگوار کوچک را به یک آتش سوزی مهیب تبدیل کنند. اما آنچه باید به یاد داشته باشید، این است که اغلب، حوادث خطرناک قابل پیشگیری هستند.

۹۵ درصد آتش سوزی‌ها توسط مردم رخ می‌دهند که با اقدامات پیشگیرانه مناسب و تدابیر لازم، می‌توان از آتش سوزی در خانه‌ها جلوگیری کرد. برای جلوگیری از آتش سوزی در خانه خود لازم است نکات و مواردی را بدانید تا با اعتماد به‌نفس و کارایی بیشتری عمل کنید. در ادامه با هم می‌خوانیم که قبل از آتش سوزی، در حین آن و بعد از آتش سوزی باید چه کرد؟

قبل از وقوع آتش سوزی چه باید کرد؟

در ابتدا لازم است بدانید که تا چه اندازه در معرض خطر قرار دارید؟ اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که با خطر جدی آتش سوزی مواجه است، مطمئن شوید که تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار گرفته‌اید و بیمه شما موارد بسیاری را پوشش می‌دهد.

در مورد خودرو نیز لازم است مطمئن باشید که:

اجسام فلزی مانند لوله اگزوز در زیر وسیله نقلیه شما آویزان نیستند و در حال حرکت موجب جرقه زدن نمی‌شوند.
از عقب ماشین خود ابزار یا زنجیر آویزان نکنید. زیرا ممکن است بر اثر کشیده شدن روی زمین، باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی در مناطق خشک شود.
لاستیک ها را به‌خوبی باد کنید تا اصطکاک کم‌تری با زمین داشته باشند و کمتر گرم شوند.
اگر برای کمپ کردن به جایی می‌روید، آتش‌های خود را در گودال کم عمق روشن کنید. همچنین مکانی را برای روشن کردن آتش انتخاب کنید که با زباله و هرنوع ماده قابل اشتعالی فاصله داشته باشد.
زمانی که هوا بسیار خشک است و باد شدیدی می‌وزد، از روشن کردن آتش خودداری کنید.
اگر آتشی روشن کرده‌اید، اقدامات احتیاطی و ایمنی لازم را فراموش نکنید و مطمئن شوید که آتش را خاموش کرده‌اید. می‌توانید این کار را با استفاده از آب و خاک انجام دهید.
همیشه برای خاموش کردن آتش، کپسول‌های آتش نشانی و بیل را آماده کنید. گاهی همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد و باید وسایل مورد نیاز در دسترس شما باشند.
در ساختمان ها حتما از درب ضد حریق برای جلوگیری از نفوذ آتش به راه پله استراری استفاده کنید.
درب ضد حریق

علاوه بر داشتن جعبه‌ای از ابزار مورد نیاز برای خاموش کردن آتش، لازم است از قبل به یک طرح خروج و تخلیه ایمن خانه نیز فکر کرده باشید. لازم است دست‌کم برای سه روز، غذا و آب کافی برای کل خانواده خود به همراه داشته باشید. همچنین همراه داشتن یک کپی از اسناد مهم، یک رادیو، هد لامپ و باتری اضافه نیز بسیار ضروری است.

در مناطقی که مستعد آتش سوزی هستند، نصب جرقه گیر به تجهیزات می‌تواند تا حد زیادی از وارد شدن خسارت جلوگیری کند. استفاده از جرقه‌گیرها روی ابزارهای قابل حمل و سایر ماشین‌آلات مورد نیاز و رایج است.

در سراسر ایران، وضعیت آب‌وهوایی روز به روز به سمت گرم‌تر شدن و خشکی پیش می‌رود. همین مساله نیز آتش ‌سوزی‌های جنگلی را افزایش داده است.

چگونه قبل و بعد از آتش سوزی از خانه خود محافظت کنیم؟ 04994949

هنگام آتش سوزی چه باید کرد؟

اگر آتش سوزی در منطقه شما رخ داده است اما از شما فاصله دارد، چند نکته وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند خسارت و خطر آتش سوزی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.

در صورتی که می دانید آتش به خانه شما نمی رسد، در ابتدا، باید در کم‌ترین زمان ممکن تمام در و پنجره‌ها را ببندید تا قرار گرفتن در معرض خاکستر و دود را به حداقل برسانید. در صورت امکان در داخل خانه بمانید و از انجام فعالیت‌های سنگینی که ممکن است به ریه‌های شما فشار بیاورد، اجتناب کنید. همچنین باید مطمئن شوید که سیستم تهویه مطبوع، پنکه، هواکش یا هر سیستمی که موجب گردش هوا می‌شود، خاموش است.

مطمئن شوید که باک خودروی شما پر است و در صورتی که خواستید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، مسیرهای امن و دور از آتش را انتخاب کنید.

اگر وقت داشتید، گیاهان خود را آبیاری کنید تا در صورت رسیدن آتش به خانه شما، آسیب کمتری به آن وارد شود.

در صورتی که دستور تخلیه عمومی صادر می‌شود، باید به فکر عزیزان و حیوانات خانگی خود که به تنهایی امکان فرار ندارند نیز باشید و آن‌ها را با خودتان به جای امنی برسانید.

در هنگام خروج از خانه، چراغ های داخلی و خارجی را روشن کنید تا در دود به‌خوبی بتوانید اطراف خود را ببینید. وسایل قابل اشتعال را نیز تا جای ممکن از خانه خود دور کنید. همچنین اگر در اطراف خانه خود، مبلمان یا گیاهان گلدانی و چیدمان چوبی دارید، آن‌ها را از خانه خود دور کرده یا در مکانی امن و دور از آتش احتمالی قرار دهید.

هنگامی که وسایل اضطراری خود را داخل ماشین قرار دادید، مطمئن شوید که:

هنگام رانندگی شیشه‌های ماشین بالا است.
آهسته و با احتیاط رانندگی کنید، زیرا دید راننده در دود، دچار محدودیت است.
سعی کنید از پیش مقصد امنی را شناسایی کنید و به سمت آن حرکت کنید.
اطلاعات خود از وضعیت آتش سوزی را به روز کنید تا در راه آتش قرار نگیرید.

پس از آتش سوزی جنگلی چه باید کرد؟

پس از آتش سوزی، خطر رفع شده است و ماموران آتش نشانی به شما اجازه می‌دهند به محل زندگی خود بازگردید. اما در مرحله بعد چه باید کرد؟

همانطور که به سوی خانه خود باز می‌گردید، مراقب آسیب‌هایی که به درختان، درختچه‌ها و اطراف خانه شما وارد شده است، باشید. ممکن است آتش باعث سوختن یا سست شدن درختان اطراف شما شده باشد، بنابراین هنگام رانندگی احتیاط کنید.
خانه خود را از نظر آسیب‌هایی که به آن وارد شده، بررسی کنید.
مراقب ایجاد جرقه در ناودان‌ها و پشت بام خانه خود باشید.
مکان‌هایی که در حالت عادی ممکن است از آن غافل شوید را نیز بررسی کنید.
هرگونه آسیب احتمالی به پمپ‌های الکتریکی یا سایر موارد را بررسی کنید.
فیوزهای برق، خطوط گاز و کنتور را بررسی کنید. در صورت مشاهده مشکل، سعی نکنید سیستم را تعمیر کنید. صبر کنید و با شرکت برق تماس بگیرید.
مراقب هرگونه سیم یا هر تجهیزاتی که فکر می‎‌کنید آسیب دیده است، باشید.
مراقب چیزهایی باشید که در خانه شما هنوز در حال سوختن و یا دود کردن هستند. به خصوص احتیاط زیادی درباره کابل‌های برق و تیرها به خرج دهید. بسیاری از این اجزای ساختمان ممکن است بعد از آتش‌سوزی در حالت ناپایداری باشند.
اکنون که از امنیت بیرون خانه خود مطمئن شده‌اید، زمان بررسی داخل خانه فرا رسیده است.
اگر در حین بازرسی خانه متوجه بوی گاز شدید بلافاصله از محل دور شوید.
اگر فیوز برق خانه شما هنوز وصل و جریان برق در مدار بود، از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید. از یک چراق قوه باطری‌دار استفاده کنید و قبل از ورود به خانه آن را روشن کنید چرا که روشن کردن چراغ قوه ممکن است در مجاورت با گاز نشتی در داخل خانه، جرقه ایجاد کند.
اتاق زیرشیروانی، زیرزمین و تمامی دیگر اتاق‌های خانه را برای وجود هر گونه خاکستر مشتعل بازرسی کنید.
اگر هنوز جریان برق در مدار وجود دارد، مدارشکن را فعال کنید و از خاموشی تمامی کلیدهای برق‌ درون خانه اطمینان حاصل کنید.
کارایی سیستم امنیتی، دزدگیرها و یا اینترنت را چک کنید.
تا زمانی که ممکن بود، از نوشیدن آب از شیر اجتناب کنید. شبکه آب ساختمان گاهی در طول آتش‌سوزی به دلیل سیلاب قطع می‌شود و بهتر است با احتیاط در مورد آن رفتار کنید.
مواد غذایی را که در معرض گرما، دود، سیلاب و یا دوده بوده‌اند، دور بریزید.
یکی از خطرات آتش‌سوزی در مناطق جنگلی، وقوع سیل است، به خصوص اگر در منطقه بالادست شما باران ببارد. از تمامی محل‌های عبور آب مانند برکه‌ها، رودخانه‌ها یا نهرها دور بمانید. می‌توانید از طریق حمل یک رادیو، شرایط آب و هوایی اطراف را کنترل کنید.

توصیه‌هایی برای حفاظت از خانه در برابر آتش‌سوزی

در برخی از مناطق یک آتش‌سوزی کوچک خانگی می‌تواند منجر به یک آتش‌سوزی بزرگ شود. این حریق‌های بزرگ می‌توانند ملیون‌ها خسارت در بر داشته باشند و هزاران هکتار را در کام آتش بسوزانند. حتی زمانی که آتش‌ فقط در زمین‌های طبیعی در حال گسترش باشد، خانه‌ها می‌توانند به سادگی هر چه تمام‌تر توسط حریق‌های بزرگ بلعیده شوند.

در کالیفرنیا و ایالت‌های گرم و خشک، رعایت روش‌های ایمنی در برابر آتش‌سوزی ضروری است. خطرات حاصل از آتش‌سوزی در این ایالات به حدی شایع است که برخی سازمان‌ها مانند Calfire به آموزش مداوم مردم برای بکارگیری روش‌های مناسب پیشگیری از آتش‌سوزی و ایمنی در هنگام حریق، مشغول هستند.

با رعایت چند نکته احتیاطی، می‌توانید میزان خطر را تا حد زیادی برای خود و خانواده خود پایین بیاورید.

کپسول آتش نشانی

محافظت از خانه در برابر آتش‌سوزی
شما می‌توانید برای محافظت از خانه خود در برابر خطرات احتمالی آتش‌سوزی، چند اقدام احتیاطی انجام دهید. اگر این استراتژی‌های ایمنی در برابر آتش‌سوزی را به کار بگیرید، ممکن است بعد از حریق نیاز به پاکسازی چندانی نداشته باشید.

پیرامون خانه خود را از زباله‌های قابل احتراق پاکسازی کنید. هر چیزی که ممکن است باعث وقوع آتش‌سوزی در خانه شود را پاکسازی کنید.
محوطه خانه خود را به طور منظم هرس کنید. شاخه‌های درختان مرده را بردارید. ناودان‌ها را تمیز کنید و سعی کنید از گیاهانی مانند گل رز یا آلوئه‌ورا در محوطه خانه استفاده کنید، این گیاهان مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند. تمامی شاخ و برگ‌های در دسترس را کوتاه کرده و فاصله ایمنی کافی را از قسمت‌های بیرونی خانه خود ایجاد کنید.
سقف خود را با مواد مقاوم در برابر آتش ایمن کنید: خیلی از آتش‌سوزی‌ها از طریق مواد قابل اشتعال در روی پشت بام خانه آغاز می‌شوند. FEMA (سازمان مدیریت بحران فدرال) به افراد ساکن در مناطق پرخطر توصیه کرده است که سقف خانه‌های خود را با استفاده از مواد مقاوم در برابر آتش، ایمن کنند. علاوه بر این، فراموش نکنید که درون ناودان‌ها را همواره تمیز نگه دارید.
هر چیزی را که قابل احتراق باشد دور از خانه خود نگه‌داری کنید: کباب‌پز‌ها برای آشپزی بیرون از منزل بسیار مناسب هستند، اما اصلا عاقلانه نیست که یکی از آن‌ها را در نزدیکی خانه‌ خود در هنگام وقوع آتش‌سوزی داشته باشید.
حتما یک کسپول آتش‌نشانی تهیه و در خانه خود نصب کنید: وقتی که آتش‌سوزی آغاز می‌شود، هیچ چیز به اندازه کپسول آتش‌نشانی نمی‌تواند از گسترش آسیب به خانه شما جلوگیری کند.
اگر می‌خواهید سنگ تمام گذاشته باشید، تمامی این خطرات پنهان در خانه خود را شناسایی و خانه را در برابر آتش‌سوزی ایمن کنید!

چگونه قبل و بعد از آتش سوزی از خانه خود محافظت کنیم؟ 0494889

علاوه بر محافظت از خانه خود، می‌توانید چندین استراتژی ایمنی در برابر آتش را برای محافظت از خانواده خود به کار بگیرید.

یک منبع آب با دسترسی راحت در محوطه خانه تعبیه کنید: در صورت لزوم فضای مناسبی را در مجاورت منبع آب برای ماشین‌های آتش‌نشانی باز بگذارید.
یک برنامه خروج اضطراری به همراه خانواده تهیه کنید: بر اساس این برنامه باید اطمینان حاصل کنید که در هنگام وقوع آتش‌سوزی در خانه، هر کدام از اعضا به خوبی می‌دانند که باید چه کاری بکنند و به کجا بروند. مسیر خروج اضطراری به سمت درب های ضد حریق را به کودکان آموزش دهید. اگر احتمال دارد که در هنگام آتش‌سوزی خانه شما از دسترس اعضای خانواده خارج شود، یک محل ملاقات جایگزین تعیین کنید.
بهترین راه دسترسی به ماشین خود در صورت آتش‌سوزی چیست؟ آیا فرزندان شما می‌دانند که اگر در هنگام خروج اضطراری شما را گم‌ کردند باید در کنار چه کسی بمانند؟ حیوانات خانگی خود را چه کار می‌کنید؟ شما باید همواره یک مسیر ایمن در برابر آتش‌سوزی را از قبل مشخص کنید، نه تنها برای خانه‌تان بلکه هم‌چنین برای محل کار و محل تحصیل.
یک جعبه ابزار اضطراری تعبیه کنید: کیت‌های اضطراری در صورتی که مجبور به تخلیه خانه خود باشید می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. تمامی کمک‌های اولیه، بطری آب، غذا، اطلاعات شناسایی، داروهای لازم، لباس اضافی، چراق قوه(با باطری‌های اضافه) و کارت اعتباری یدکی و پول را درون کیت اضطراری خود قرار دهید.
اگر آتش‌سوزی قریب‌الوقوع است، برای اقامت شبانه در یک منطقه امن برنامه‌ریزی کنید: اگر آتش‌سوزی تمامی خانه شما را در بر گرفته است ممکن است برای چند روز مجبور شوید دور از خانه بمانید. تدارکات لازم جهت اقامت یک‌شبه برای خود و خانواده خود را انجام دهید. حیوانات خانگی خود را نیز از یاد نبرید.
از خود و خانواده‌تان در برابر دود آتش‌سوزی محافظت کنید: حتی اگر منطقه مجاور آتش‌سوزی را تخلیه کرده باشید، دود حاصل از آتش‌سوزی کماکان می‌تواند به خانواده شما آسیب برساند. تا حد ممکن از استنشاق این دود خودداری کنید. CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری) توصیه‌هایی را برای محافظت در برابر دود مضر حاصل از آتش‌سوزی ارائه داده است.
در صورت وقوع آتش‌سوزی در خانه، بزرگ‌ترین سرمایه شما آماده‌سازی است! از این توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از آتش‌سوزی و حفاظت از خانواده‌تان استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *